Spacr: democratize city planning.

Opdrachtgever

Gemeente Rotterdam

Jaar

2022

Mijn Rol

UX research
Prototyping
Concept development
Web development

Een desktop stadsplanner waarmee jongeren de (immersieve) stad Rotterdam kunnen verrijken met hun eigen ideeën en creativiteit.

Kelly Green
C48 M0 Y63 K26
#61BC46

Anti-flash White
C1 M0 Y0 K3
#F4F6F7

White
C0 M5 Y0 K0
#FFFEFE

Black
C0 M0 Y0 K100
#000000

De gemeente Rotterdam wilde jongeren betrekken bij de ontwikkeling van een boeiende stad, met het doel deze aantrekkelijker te maken en een positieve ervaring te bieden.

Deze uitdagende taak was onderdeel van mijn minor, waarbij ik de rol van Creative Technologist & Prototyper op mij nam, vanwege mijn ervaring met programmeren en mijn interesse in het werken met verschillende soorten software.

Het uiteindelijke product zou een digitale stad zijn, met als hoofdthema’s eigendom, democratie en simulatie. Mijn team en ik startten met een onderzoeksplan; ik focuste me vooral op de toepassing van AI en AR in ons project. Het product moest inclusief zijn, jongeren aantrekken en toegankelijk zijn op verschillende apparaten.

Tijdens de conceptfase hebben we drie concepten getest met gebruikers. Ik maakte de low-fidelity prototypes voor deze tests en ontwikkelde mijn eigen concept, “I Was Here”, dat te zien is op kronkle.nl. Na de tests hebben we ontwerprichtlijnen en een MVP vastgesteld, waarbij we constateerden dat de samenhang tussen de functies en de stroom nog ontbrak. We besloten om storyboards te creëren als leidraad voor ons concept en gingen verder met papieren prototypes.

Na het ontvangen van feedback hebben we als team wireframes gemaakt, die ik vervolgens in Unreal Engine heb vertaald naar een digitaal product. Dit was een uitdaging omdat ik nog geen ervaring had met een game-engine. Hoewel ik ook Unity heb geprobeerd, bood Unreal Engine meer mogelijkheden voor beginners zoals ik. In twee weken tijd heb ik ons concept van wireframes naar een speelbaar bestand omgezet.

Als Creative Technologist was mijn rol veelzijdig. Ik was niet alleen betrokken bij de ontwikkeling van het prototype, maar ook bij het formuleren van het onderzoeksplan, het uitvoeren van deskresearch en het deelnemen aan brainstormsessies. Ik ondersteunde mijn team bij het testen en opbouwen van prototypes, creëerde wireframes en transformeerde deze in een high-fidelity prototype met behulp van Unreal Engine. Daarnaast documenteerde ik ons proces op de website kronkle.nl, die ik ontwikkelde met Bootstrap.

Visit the onepager